Zomers lopen

Het is alweer langer licht in de avond en de eerste onweersbui hebben we weer gehad. Ook wat loopdoelen betreft gaan we richting zomer en dat wil zeggen dat de langere afstanden even worden geparkeerd en dat er op snelheid getraind gaat worden. Wedstrijden van 5 kilometer en 10 kilometer zijn dan populair, zoals met name de zogenaamde “rondjes om de kerk”. Natuurlijk er wordt nog wel ergens een halve marathon gelopen en de trainingen kunnen hierop aangepast worden door middel van lange duurlopen in het weekend, maar de overige trainingen zijn kort en krachtig. Dat wil zeggen; 100 meter tot en met maximaal 800 meter trainen in een training, waarbij de pauzes relatief lang zijn. In die pauzes moet je volledig herstellen om de volgende serie weer “knetter” hard te lopen. Waarom doen we dit alleen in de warme periode? Heel simpel omdat de spieren, pezen en gewrichten goed warm moeten zijn en blijven, ook in die pauzes. Je mag niet te snel afkoelen, anders kun je de volgende serie niet voluit, nadat je goed herstelt bent. Ook is het goed om in trainingen je lichaam  een andere “prikkel” te geven. De wintermaanden staan doorgaans in het teken van het duurvermogen te verbeteren en de zomermaanden de snelheid. Compleet andere trainingen die het lichaam als het ware “wakker houden”. Of in trainingsleer taal; anaerobe vermogen trainen (intensief trainen)  in de zomer maanden en het aerobe vermogen (extentief trainen) in de winter. In de winter mag je niet te lang stil staan in de pauzes om te herstellen omdat je dan te snel afkoelt en daarom mogen de tempo’s ook net wat minder hard. En zo houden we de trainingen ook dynamisch en plezierig. Want bovenal staat voorop dat je plezier hebt aan het hardlopen en de trainingen. Daarom is het zeker ook een aanrader om in een groep te gaan trainen, waar gelet wordt op je loop techniek, waar je (loop) kracht en coördinatie kan verbeteren. Het is makkelijker om in een groep een interval training te volgen, dan dat je dit alleen moet doen. Dus al met al vele voordelen om aan te sluiten bij een groep, zoals bijvoorbeeld bij ITM-Running op de dinsdag- en/of woensdagavond.

 

Druk! Maar leuk druk!

De weken vliegen voorbij en ben al een aantal weken bezig met mijn eigen ITM-Running loopgroep. Het is al een “echte” hardloopgroep, met groeps-app en een gezamelijk doel, namelijk de Bornsche Matenloop! Deze loop organiseer ik samen met twee heren vanuit de Wijkraad Bornsche Maten, Merijn en Ruud. We hebben er al heel wat vergaderavonden opzitten, waarin we al heel veel op poten hebben gezet! Vergunning meest belangrijke is binnen en natuurlijk hebben we enkele hele mooie sponsoren, maar er mogen er nog wat bij. Het gaat een leuke happening worden zondagochtend 19 mei 2019! Ondertussen mocht ik ook nog praktijk begeleider zijn van Bart die in opleiding is bij de Atletiek Unie om looptrainer te worden. Dat was al een enorm leuke samenwerking, maar heb hier ook weer veel van opgestoken m.b.t. de trainingsleer, die ook aan veranderingen onderhevig is. Dan zit ik ook nog in de lopers commissie van de Enschede Marathon. Hiervoor hebben we ook de nodige keren bij elkaar gezeten om het parcours nog meer te optimaliseren, drankposten te bespreken en een goed deelnemers veld samen stellen etc. En voor de Enschede Marathon verzorg ik ook nog samen met Marti ten Kate de clinics ter voorbereiding van de 10 km, halve marathon en hele marathon. De nodige duurlopen voor de Enschede Marathon clinics waar ik het tempo op 10,5 km per uur mag houden. Sportgala Borne hebben we net gehad, waar ik in de jury plaats mocht nemen. Tussendoor nog even de “fusie” van het Jeugd Sport Fonds ( ben ik ambassadeur) en het Cultuurfonds bezegelen.  En o ja; ik mag ook nog 4 dagen werken bij Intergraal Kankercentrum Nederland. Waar ik ook nog iedere dag met veel voldoening mijn werk mag doen. Dus druk, maar leuk!

ITM-Running in bedrijf

Woensdagavond, 2 januari, start van de eerste training. Ben best zenuwachtig, want heeft men er wel zin in, komen ze wel? Van alles gaat er door mijn hoofd. Maar ik vertrouw op mezelf en weet dat het helemaal goed zal komen. Binnen tien minuten komt iedereen op de afgesproken plek, veel dames, maar gelukkig ook een aantal heren. Er wordt kennis gemaakt en we wensen elkaar alle geluk voor 2019. Jeetje wat ben ik trots, een prachtige grote groep en wat niveau betreft, komt dit goed bij elkaar. Het weer is helemaal goed en we gaan inlopen door de wijk. Er zijn er die er nog nooit geweest zijn in de Bornsche Maten en ze kijken ervan op dat hier zo mooi gelopen kan worden met al die straat verlichting. We doen een gebruikelijke warming up en daarna de loopscholing. Hier moeten velen nog aan wennen en hebben dit nog nooit gedaan. Dus gelijk maar gewaarschuwd dat spierpijn op de loer ligt de volgende dag. Maar zoals de naam het al zegt, je schoolt het lopen en iedereen komt om beter te worden in het hardlopen. Ik moet natuurlijk nog aftasten wat iedereen zoal kan en laat de deelnemers in een lang lint lopen en de laatste snelt naar de eerste deelnemer in het lint. In een treintje als het ware. Daarna nog even het “gevoel” laten voelen wat betreft de verschillende duurloop tempo’s, duurloop 1,2 en 3. Het valt me op dat er al een aantal zijn die elkaar via school- en/of opvang van de kinderen kennen. Het gaat er gelijk heel ontspannen aan toe, het voelt al als een echte groep. Nog een stukje uitlopen en moe en voldaan keert men weer huiswaarts. Mijn gevoel is super! Er valt toch iets van me af, ondanks dat ik weet dat het doorgaans goed komt, maar je wil graag dat men tevreden naar huis gaat en bovenal plezier heeft gehad. Dat staat hoe dan ook voorop. Ik kan thuis verder stoeien met alle info die krijg en welke doelen ik mag gaan ondersteunen. De deelnemers zijn het jaar goed gestart en zo voelt dat ook zeker voor mezelf. Ik ben blij!

Eerste blog ITM-Running

Zit ik dan achter de computer. Een blog schrijven voor mijn eigen website! Deze ziet er m.i.z. prachtig uit en ben er super blij mee! Ja nu gaat het echt beginnen. Mijn eigen hardloop-bedrijfje. Heb zelfs een nummer bij de KvK. Wat wil een mens nog meer…? Juist: hardlopen!

En wat is hardlopen? Dat kan voor iedereen een andere betekenis hebben. Hardlopen om de trein te halen, hardlopen om de bal nog te kunnen schoppen, hardlopen om een bal te kunnen gooien en hardlopen om je hoofd leeg te krijgen, conditie te verbeteren, lekker buiten te kunnen sporten. Zelfs kinderen lopen bijna altijd hard, dus kunnen we wel stellen dat het een natuurlijke beweging is. Als je met hardlopen besmet raakt, kom je er volgens mij niet meer af. Het goede, fitte gevoel wil je in je structuur van het leven vasthouden. Het is misschien ook wel een verslaving, maar dan liever deze verslaving dan een rook- of alcoholverslaving. Ik vind het iedere keer weer genieten. Vanmiddag in de middagpauze van mijn werk heerlijk een stukje gelopen en wie kom ik tegen? Gerard G, 71 jaar en een goddelijk lichaam waar een 30-jarige jaloers op kan zijn. Zijn geheim: blijven lopen, bewegen en gezond leven en vooral genieten van wat je kan! Daarom begin ik mijn eigen hardloop-bedrijfje, omdat ik wil overdragen naar mensen waar ik zelf zo blij van wordt, namelijk hardlopen!